עמוד הבית דבר העורך מוזיאונים גלריות מידעונים תרומות  (לפי סעיף 46)
אנגלית

"פרבדה" / זויה צ'רקסקי במוזיאון ישראל

תערוכת יחיד ראשונה במוזיאון ישראל לאמנית זויה צ'רקסקי, אשר תעסוק בחוויית העלייה לארץ מרוסיה בשנות ה- 90 - נושא שאמנם דובר ונחקר במהלך השנים, אך רק כעת, בפעם הראשונה, יעמוד במרכזה של תערוכת אמנות גדולה. בחוש ההומור המאפיין אותה, שמלווה גם בגוון פרובוקטיבי ומערער מוסכמות, עוסקת צ'רקסקי בסטריאוטיפים של בני הארץ על הרוסים ולהפך, בחוויית הקליטה בארץ ובגעגועים לרוסיה. כך מובילה אותנו האמנית לתוך עולמם של עולי רוסיה, נותנת ביטוי ליחסם לתרבות הישראלית ולזו הרוסית שהשאירו מאחור ומציגה מראה אל מול החברה הישראלית.
העלייה מרוסיה של שנות התשעים, שהחלה ב- 1991 עם התפרקות ברית המועצות, מנתה עד שנת 2000 כמיליון איש. בפני העולים החדשים עמדו אתגרים לא פשוטים, בין אם מול הממסד הדתי בארץ ובין אם מול יחסה של האוכלוסייה המקומית, שלא תמיד קיבלה אותם בזרועות פתוחות.
מוזיאון ישראל מזמין אתכם להיחשף לחוויית העלייה וההתאקלמות בארץ דרך עיניה של צ'רקסקי, שעלתה לארץ עם משפחתה מאוקראינה כנערה בשנת 1991. בעזרת גוף עבודות עשיר המורכב מציורים ורישומים רבים עליהם עבדה בשמונה השנים האחרונות, צ'רקסקי עוסקת בהתמודדות של העולים עם קשיי הקליטה ובהווי חייהם, החל מלימוד השפה העברית דרך המפגשים הטעונים עם הישראלים, בדיקת הכשרות בבית העולים שעברו גיור ועד הגעגועים למקום ממנו באו - ברית המועצות וימי סוף המשטר הקומוניסטי בשנות השמונים.
ציוריה ורישומיה של צ'רקסקי מבטאים ראייה נוקבת וישירה על הימים ההם ועל המציאות של היום, עם האתוס הישראלי-ציוני ועל ההבטחה הסובייטית לעולם טוב יותר. מיצירות רבות עולה השאלה הקשה: האם הבית החדש שאליו הגיעו העולים אכן טוב יותר מהבית אותו עזבו?
היצירות אשר יוצגו בתערוכה הקרובה ימשיכו את הקו הכנה והלא מתפשר שבו נוהגת לנקוט צ'רקסקי בעבודותיה, קו שנע בין ההומוריסטי והגרוטסקי לרציני ולמעמיק, כאשר הפעם היא שמה לנגד עיניה את חוויית העלייה מבריה"מ של שנות התשעים.
התערוכה, "פרבדה" נקראת על שם העיתון הרשמי של המפלגה הקומוניסטית שפעל בברית המועצות. פירוש המילה "פרבדה" היא "אמת" ברוסית, אך למרות השם השואף לכנות מוחלטת, ההפך היה הנכון. העיתון לא שיקף את החדשות כפי שהן, אלא תיאר מציאות אידיאלית ומופרכת של המצב הקשה שהיה קיים במדינה. היום כנראה היינו קוראים לכך "פייק ניוז". ציוריה של זויה מבקשים לעשות בדיוק את ההיפך: להראות אמת. אמת לא פשוטה, מצחיקה ועצובה, טרגית וקומית, של דור של אנשים שהגיעו לארץ בשנות ה-90, בעלייה הגדולה ביותר בתולדות מדינת ישראל.

אוצר: ד"ר אמיתי מנדלסון
להמשך קריאה




כל הזכויות שמורות לכאן - מציאות ישראלית באומנות

סייבורג מחשבים - בניית אתרים