עמוד הבית דבר העורך מוזיאונים גלריות מידעונים תרומות  (לפי סעיף 46)
אנגלית

הדלת לגן הסודי / רות דורית יעקבי במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית

התערוכה מציעה מפגש מקרוב עם מורכבות עבודתה של רות דורית יעקבי (1952 – 2015), אחת האמניות הישראליות המעניינות ביותר בתקופתה. יעקבי, שהתגוררה ויצרה בערד, נחשבה אאוטסיידרית בשדה האמנות המקומי. לאחר מותה היא הותירה מאחוריה גוף עבודה מהחידתיים ביותר בתולדות האמנות הישראלית. הטוטליות והאינטנסיביות של עבודתה בהאנגר בערד שיקפו את הכפייתיות והייחודיות של יצירתה. התערוכה במוזיאון הרצליה בוחנת את עבודתה של יעקבי משתי נקודות מבט מרכזיות: פריזמה פמיניסטית (כמי שעסקה בנושאים כגון אימהות, נשיות ודאגה) ותנאי חייה ועבודתה בפריפריה.
יעקבי הציגה במוזיאונים המרכזיים בארץ (במוזיאון ישראל, במוזיאון תל אביב לאמנות ובמוזיאון הרצליה, בתערוכה שאצר יואב דגון ז"ל, מנהלו לשעבר) ואף ברחבי העולם – באירופה, דרום אמריקה, אסיה, ארה"ב וקנדה. על אף זאת, בעולם האמנות המקומי התייחסו אליה כאאוטסיידרית. סביר להניח שהדבר נבע מכך שעבודתה חרגה מן הזרמים המקובלים בשיח האמנות הישראלי, כמי שהתגוררה ועבדה בשוליים הגיאוגרפיים של המדינה והתמקדה בנושאים נשיים.

התערוכה הנוכחית – התצוגה הנרחבת הראשונה של עבודותיה מאז פטירתה – מציעה התבוננות מחודשת ביצירתה של יעקבי. היא שואבת מקולה הפנימי של האמנית ומבקשת להאזין לעדינות הצלילים של עבודותיה, שלעיתים קרובות הוחרשו על ידי שפתה האמנותית המעורפלת. עיצוב התערוכה כמערך צפייה אינטימי ובו סדרת חדרים המוקדשים לתמות מרכזיות ביצירתה, מאפשר לצופים להתייחד עם העבודות. בנוסף לתצוגה המרכזית באולם הגדול, התערוכה כוללת חדר הקרנה, שבו מוצג הסרט "האישה של אלף הקולות" (מאת עמרם יעקבי, 2007, 66 דקות), החושף עולם נסתר של נשמות וקולות, מקומות ומסעות מטאפיזיים, דרך שיריה ויצירתה של האמנית.
האוצרת הדס קידר זכתה במלגת מחקר מהבית לאמנות ישראלית, מכללת תל אביב-יפו על הצעתה לתערוכה זו.

אוצרת: הדס קידר
עוזרת לאוצרת: יוליה יבלונסקי
להמשך קריאה




כל הזכויות שמורות לכאן - מציאות ישראלית באומנות

סייבורג מחשבים - בניית אתרים