עמוד הבית דבר העורך מוזיאונים גלריות מידעונים תרומות  (לפי סעיף 46)
אנגלית

רוז בר נור

ההגדרה המילונית מציעה לנו מגוון הסברים ותיאורים למילה 'רישום' – אמנות הציור בשיטת קווים ושרטוטים בשחור לבן ללא שימוש בצבע - זה באשר לתחום ולטכניקה בשדה האמנות. רישום הוא גם האופן שבו נותרו עקבות וסימן שנשאר מדבר מה. אפשר גם לגזור את המילה רושם שמתארת תוצאות והשפעה, ובנוסף לאלה ניתן גם לראות זאת כרשימת וציון של פרטים.
כל ההגדרות האלה נמצאות וממומשות בגוף העבודות של בר נור. בעבודותיה מצליחה האמנית - רשמת- ציירת לבטא מקסימום רעיונות ורגש במינימום אמצעים. זה כוחו של הצמצום, ההרבה שנולד מתוך המעט. זה המקום שמאפשר לאמנית להתכנס אל תוך עולמה ולהלך על קו התפר שבין מציאות ודמיון, בין בניה והרס, בין זכרון והמצאה, בין אדריכלית לציירת. כך בוחרת האדריכלית/ציירת בעפרון ודף – אמצעים צנועים – ובדרך זו מצליחה לבטא אמירות חזקות. כמו ללחוש את הזעקה.
בצד הקו הרוטט, המחפש, הרגשי והאישי ניתן לזהות במבנה חזק וברור, במשחקי אור וצל, כאשר האור מתפקד כסוג של חומר. בר נור משתמשת בטכניקה מובהקת של צייר כדי לשמור על הפן האמנותי, אך מנצלת גם את הידע והרקע שלה כאדריכלית. כך מצליחה לבנות גוף עבודות בהם החלק החווייתי והרגשי, ההבעה והביטוי האישי מתחברים באופן הרמוני ומעניין למובנה, תמטי, וסיסטמתי. שילוב שמניב יצירת אמנות עם אמירה חזקה.
שילוב זה מתאר באופן חזותי ופיזי את הדיאלוג היצירתי שמתנהל כשיח הפנימי בין שתי ההמיספרות של המוח - השמאלית והימינית. כאשר צד אחד אמון על המבניות והמודעות והאחר על החוויה, הרגש, האינטואיציה והדמיון.
בתערוכה שקיימה בעבר 'הפאון המשוכלל' מתכתבת היוצרת עם מושג שמוכר לה מעולם האדריכלות, ומשתמשת בו כמטאפורה לאמירה האישית שלה. אוצרת התערוכה רונית רוט חדד כותבת "הפאון הוא גוף תלת ממדי המורכב מפאות היוצרות יחד גוף קשיר, חסום וסגור, מופיע בעבודותיה של בר- נור בין מבנים מפורקים ובנויים ומבקש לתת מענה יציב למציאות כאוטית".
ברישומיה נוצר מצב מתעתע שבו הכל נראה מציאותי, מובנה, כמו לקוח מתוך מציאות כלשהי, או מבנים כלשהם ובו בזמן אלה מבנים פרי דמיון כאשר ההיגיון היחיד המצוי בהם הוא עצם הקיום שלהם על מצע הציור. בר – נור מתכתבת באופן מודע עם תולדות האמנות, אך בו בזמן עולים הדהודים ואזכורים מתוך הבלתי מודע. רוצה לומר שההתכתבות עם תולדות האמנות חזקה אף יותר ממה שהתכוונה באופן מודע ומכוון.
רוח העבודות שמציעה בר נור מתכתבים למשל עם יצירתו של האמן מאוריציוס קורנליוס אשר, המציג מבנים פנטסטיים המבוססים על הנחות מתמטיות. יצירותיו גדושות בשינויי צורה מוזרים ומופלאים, באשליות אופטיות ובניינים שנראים כבלתי אפשריים. כמו כן תעלולי פרספקטיבה ותעתועי חושים. את זאת ניתן למצוא גם ביצירתה של בר – נור שנוגעת באותם תכנים, אך עושה זאת בכתב היד האישי שלה.
השימוש בעפרון וניצול כל האפשרויות שלו גם כשרטטת אדריכלית וגם כאמנית יוצרת, אשר בחרה הפעם לוותר על הצבע על השמן על הקנבס, לוקח את הצופה יחד עם היוצרת למסע אישי רגשי טעון שיש בו הרהורי לב המשלבים שכל ורגש.

ד"ר נורית צדרבוים
להמשך קריאה




כל הזכויות שמורות לכאן - מציאות ישראלית באומנות

סייבורג מחשבים - בניית אתרים