עמוד הבית דבר העורך מוזיאונים גלריות מידעונים תרומות  (לפי סעיף 46)
אנגלית

אנה טופלד

היצירות של אנה טופלד משלבות טבע ואמנות לכדי קומפוזיציה אחת שכל רכיביה חיוניים. כשענפי עץ, עלים וצמחייה מונחים על מצע צבוע, כוח היצירה גובר. הגבולות בין מציאות לאמנות הופכים חדירים. בשונה מצילום שנתפס לרוב כדו-ממד, הניגוד בין חפץ תלת-ממד שצולם מקרוב או ברזולוציה חדה במיוחד על משטח מטופל, מעביר עוצמה והנגשה. השילוב הוא בעל כוח עצום. התרגלנו לריאליזם ולהיפר-ריאליזם, כמו גם לצילום מטופל, אך כאן בנוסף יש רכות, בגרות וגישה אמנותית מרחיקת לכת. במקום להרחיק אותנו מהצילום, הוא מקרב אותנו למציאות שהיא לכאורה אמיתית. אך העולם החדש שנוצר הוא עולם רבוד ובוודאות אמנותי.

ישנו משחק אור וצל נועז מלא ניגודיות כאשר גבעולי קוצים מוצגים על המשטח הצבוע. הצילום מוסיף ממד של עומק לתמונה, במקום להגביל אותנו לקווי משיכות המכחול. כאשר הענפים היבשים מונחים על משטח אחר בצבע אוכרה, המכסים אותם לחלוטין, החללים שביניהם, כמו בפיסול, משחקים תפקיד לא פחות חשוב מהענפים עצמם. בעבודה נוספת, קוץ המטושטש בעיני המצלמה והצל הכחול הכהה של הדרדר, הופכים לכתמי צבע עבור הצופה כמו בציור אמנותי. יש תפיסה טובה של קומפוזיציה ותחושה של תנועה כלפי מעלה. עוד עבודה, הנעשה כנגד עדשת מאקרו, מציג תנועה מרגשת החוצה לכל הכיוונים של עלים דמויי-כנפי ציפור. אנחנו נכנסים בחשש מלהיות כמצופים בזרמים האווריריים. לעשב השוטה על קיר ירוק מעופש בעבודה נוספת, יש תחושה חזקה של תנועה כלפי מטה שהיא מפחידה. אנחנו מרגישים את קנוקנות הענפים המעוגנות על המדרכה שתוקפות את הקיר. אנו מרגישים את הרטיבות של הקיר ושל הענף גם כאשר הקומפוזיציה היוצאת דופן מושכת את תשומת ליבנו. תמונה של פרח לבן עדין על רקע ורוד יפני הוא בהחלט פנינה שקטה של יופי.

כל זה ועוד מעמיד את האמנית בשורה ראשונה של מצוינות עוצרת נשימה.

ד''ר בת-שבע גולדמן-אידה
להמשך קריאה




כל הזכויות שמורות לכאן - מציאות ישראלית באומנות

סייבורג מחשבים - בניית אתרים